10-07-16

Na regen komt toch zonneschijn

Luis is door het dolle na weer een overwinning. Afbeelding: Telegraph.
Copse, Maggots en Becketts: dat zijn stuk voor stuk waanzinnige bochten. Silverstone is nog altijd een van de mooiste circuits op de Formule 1-kalender. Het vloeiende bijna 6 kilometer lange circuit op het militaire vliegveld is een welkome afwisseling op de vele fantasieloze Tilkedromes. Helaas bevestigen de Britse Grand Prixs keer op keer waarom we die fantasieloze Tilkedromes nodig hebben: doordat de aerodynamica een hoofdrol speelt in de vele snelle bochten, zijn de snelheidsverschillen tussen de teams enorm en is het bijna onmogelijk om iemand in te halen. Desondanks blijft de race volle tribunes trekken en daarvoor verdienen de vele Engelse raceliefhebbers een dik compliment. Voor de derde keer op rij konden ze toezien hoe hun held de race won.

In een ronderecord joeg Luis op zaterdag zijn grijze bolide over de piste. Hoewel een van zijn snelste ronden hem nog werd afgepakt omdat hij bij het uitkomen van een bocht buiten de baan was geraakt, stond er geen maat op de drievoudig wereldkampioen. Teamgenoot Rosberg moest een aantal tienden toegeven en startte als tweede, ondanks dat hem nog een straf boven het hoofd hing vanwege te langzaam rijden. De stewards zagen het vergrijp door de vingers, wat betekende dat de Red Bulls de tweede startrij in bezit namen. Voor het eerst dit seizoen was Max sneller dan Ricciardo en daar had de lachende Australiër flink de pee in. Wel stond hij nog voor de Ferrari's. Räikkönen, met een contract voor volgend jaar op zak, klopte Fattle, die voor de tweede keer op rij vijf plekken kon inleveren vanwege een versnellingsbakwissel. Het betekende dat de viervoudig wereldkampioen zich pas in de middenmoot terugvond.

Als een brexit
Zouden de Ferrari's zich, net als vorig jaar, in de race nog kunnen revancheren voor hun zwakke kwalificatie? Het antwoord is nee, want vlak voor de start waait er een stevige bui over het circuit, tot verrassing van de lokale meteorologen. Hoewel het is opgehouden met regenen als de race begint, is de baan nog drijfnat en dus begint de race achter de safetycar. Vijf lange ronden voert de derde Mercedes het veld aan, tot ongenoegen van Luis, die vindt dat de personenauto veel te traag is en staat te popelen om aan de race te beginnen.

Als de race dan eindelijk echt van start gaat, rijdt Luis met een noodgang weg bij Rosberg, die zich niet bepaald als een vis in het water voelt in de lastige omstandigheden. Achter hen duiken meteen al de eerste coureurs de pits in om hun regenbanden in te wisselen voor intermediates, wat deed vermoeden dat de safetycar het veld veel te lang had aangevoerd. De baan is op sommige plaatsen nog verraderlijk glad, zo moet ook Wehrlein ondervinden. De Duitser, die in Oostenrijk nog de held was, glibbert in de eerste bocht hulpeloos van de baan, waarna hij zijn bolide in de enige grindbak op het circuit ingraaft. Door het ongeluk rukt de virtuele safetycar uit. De koplopers gebruiken de virtuele-safetycarfase om hun pitstop te maken en blijven aan de leiding. Pérez blijft na zijn stop Ricciardo, die de ronde ervoor was gestopt, voor.

Op de halfnatte baan gebeurt vervolgens weinig. Er begint langzaam een droge lijn te ontstaan, maar ernaast is de baan nog steeds spekglad. Op intermediates heeft Rosberg een beter tempo te pakken en langzaam probeert hij Luis binnen te hengelen. Achter hem is Max echter nog sneller. Hij besluit verstandig genoeg zijn banden steeds op de natte stukken te koelen, in tegenstelling tot Rosberg, die op de steeds droger wordende baan zijn banden langzaam oprookt. Terwijl Fattle al naar slicks overstapt, gaat Max Rosberg buitenom (!) in een van de snelle bochten voorbij. In de eerste ronde waarin hij vrij baan heeft rijdt hij meteen al de snelste raceronde.

De pitstops voor droogweerbanden zijn dan echter al in volle gang. De Mercedes stoppen tegelijk en dat brengt de leiding kortstondig in de handen van Max, die een ronde later stopt en stevig op de tweede plaats blijft rijden.

Spanning in de eerste bocht
Als het hele veld op droogweerbanden staat, blijkt hoe verraderlijk het circuit nog is. In de eerste bocht gaan constant rijders rechtdoor. Zelfs raceleider Luis verkent even de uitloopstrook. Max gaat ook twee keer wijd. Slechter vergaat het de Ferrari-rijders, die allebei een keer dwars gaan en dat met het verlies van enkele plaatsen moeten bekopen. Alonso ploegt zelfs de grindbak om als hij op hoge snelheid van het circuit schiet. Wonder boven wonder kan hij zijn weg weer vervolgen. Dat kan Haryanto niet. Zijn race eindigt tegen de muur aan het eind van de grindbak.

Op steeds droger wordende baan begint Rosberg Max op te jagen. Ver achter hen is Ricciardo eindelijk Pérez voorbijgegaan, zodat hij weer vierde ligt. Zou Max het kunnen houden? In de snelle bochten kan hij niet echt een gaatje slaan, maar het naar vroegere maatstaven lange Hangar Straight is ook niet zo heel lang. Zelfs met DRS slaagt Rosberg er niet in langs de Red Bull te komen, maar hij komt wel steeds heel dichtbij. Met nog veertien ronden te gaan lukt het hem dan toch. Meteen maakt Rosberg jacht op Luis, die vooraan rustig aan het toeren is. Wat zou Max doen? Zou hij meteen de pits in duiken om de Mercedes op nieuwe banden aan te kunnen vallen?

In de middenmoot zijn de late pitstops niet van de lucht. Zo probeert Massa zich nog in de middenmoot op te werken. De Braziliaan was niet bepaald blij met Fattle, die hem bij een inhaalactie van de baan drukte, wat de Duitser een strafje opleverde. Ook Alonso ging nog naar de pits. Misschien wilden ze bandenleverancier Pirelli niet te veel tegen de haren in strijken door niet te lang op dezelfde banden door te blijven rijden, want echt veel profijt hadden ze niet van hun nieuwe banden.

Kletskous
Vooraan worden er geen pitstops meer gemaakt en dus lijken de posities vast te liggen. Rosberg jaagt nog op Luis, maar hoewel hij hier en daar wat tienden van zijn achterstand afknabbelt, wordt Luis er niet zenuwachtig van. Sterker nog: het is Rosberg die in de slotfase de schrik van zijn leven krijgt als hij niet meer kan terugschakelen. Hij valt stil, waarna het team hem letter voor letter instrueert wat hij moet doen. Dat was op zijn zachtst gezegd apart te noemen, want sinds een jaar zijn dergelijke instructies strict verboden. Het doel van de maatregel was om de races weer wat onvoorspelbaarder te maken, maar zo nu en dan zorgen de regels voor gevaarlijke situaties, zoals vorige week, toen Pérez niet op de hoogte was dat hij bijna geen remmen meer had, zodat hij aan het eind van de race met een noodgang in de muur klapte. Wat het nog vreemder maakte was dat Mercedes Luis in Bakoe geen instructies wenste te geven.

In ieder geval heeft Rosberg het lek gauw weer boven en is hij op snelheid voordat Max weer op zijn staart zit. In de laatste ronden moet de Finse Duitser Max zonder zevende versnelling achter zich zien te houden en dat lukt hem zonder al te veel moeite. Zodoende wint Luis onbedreigd, voor Rosberg en Max. Op grote achterstand werd Ricciardo vierde. Räikkönen pakte in de slotfase Pérez nog de vijfde plek af, maar dat was voor Ferrari niet meer dan een doekje voor het bloeden. Fattle finishte achter de Force India's en tussen de Toro Rosso's van Science en Kwjat in als negende en dat kan gerust als een wanprestatie worden gekenschetst. Nog slechter waren de Williams' op dreef. Vorig jaar reden ze nog een tijd aan de leiding, dit jaar was het huilen met de pet scheef. Door zijn late stop viel Massa nog buiten de punten. Aan Bottas' race kunnen maar beter geen woorden worden vuilgemaakt. De McLarens finishten wat teleurstellend tussen de Williams' in. Nasr won het duel van de achterhoedeteams door Gutiérrez voor te blijven. Magnussen gaf vlak voor tijd op, net als teammaat Palmer, die door gestuntel in de pits een volle ronde had verloren. Ericsson en Grosjean kwamen vanwege technische mankementen niet aan de finish.

Met zijn zege verkleinde Luis het gat naar Rosberg naar vier punten en daarmee is de situatie in de titelstrijd hetzelfde als twee jaar geleden. Räikkönen sprong met zijn vijfde plek naar een nauwelijks verdiende derde plek in het kampioenschap, terwijl Fattle terugviel naar de vijfde plaats, nog maar negen punten voor Max. Een rampjaar dreigt voor Ferrari. Voor Luis lonkt alweer zijn vierde wereldtitel na weer een dominant optreden. Als een kind zo blij rende hij na afloop naar het publiek, dat tijdens de podiumceremonie langzaam bezit nam van het circuit. Na enkele moeilijke jaren wil de zon weer uitbundig schijnen voor ze. Weer of geen weer.

NB: Na afloop kreeg Rosberg 10 seconden straf vanwege de instructies die hij over de boordradio had ontvangen, zodat hij zijn tweede plek aan Max kwijtraakte. Hierdoor staat hij nog maar een punt boven Luis in het kampioenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: