15-01-2016

Tien raampjes, twee remises

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier een partijanalyse publiceerde. Dat had natuurlijk een reden. Begin december besloot ik Windows 10 (na veel aandringen van het systeem zelf) te installeren. Wat de voordelen van het geüpgrade besturingssysteem zijn, heb ik nog niet kunnen ontdekken. Nadelen zijn er wel, zoals gedoe met machtigingen om bestanden te wijzigen, waardoor ik een aantal bestanden ben kwijtgeraakt. Maar het grootste nadeel was dat ik mijn gratis versie van Chessbase niet meer kon gebruiken. Keer op keer kreeg ik een foutmelding en sloot het programma zich korte tijd later af. Niet mee te werken dus.

Omdat het toch bijna Kerst was, besloot ik mezelf eens te verwennen door de nieuwste versie van Chessbase aan te schaffen. Eindelijk een echte versie, met meer functies en geen irritante pop-upvensters bij het opstarten. Helaas ging het met de bestelling nogal mis. Dat was mijn fout, maar ook die van Chessbase en de postbezorging in Nederland. Ik zal even kort proberen uit te leggen wat er is gebeurd, voor als iemand van Chessbase meeleest. Sinds kort doet mijn computer suggesties voor tekst in tekstvlakken. Als ik bijvoorbeeld ergens m'n e-mailadres moet invullen, hoef ik maar een j in te tikken en dan geeft de computer braaf mijn twee e-mailadressen die met een j beginnen. Hetzelfde geldt voor de straatnaam. Helaas zat er in het automatische adres een komma tussen de straatnaam en het huisnummer en pakte Chessbase de informatie na de komma niet. Ik kon het ook niet meer handmatig toevoegen, dus hoopte ik maar dat het goed zou komen. Dat gebeurde niet. Ik kreeg geen foutmelding, vanuit Hamburg werd gewoon een pakketje richting Nederland gestuurd en de Nederlandse post stuurde het pakketje linea recta weer terug naar Duitsland. Dat was even een knap staaltje langs elkaar heen werken. Het betekende dat het niet voor de kerstvakantie geleverd kon worden. Door de kerstvakantie zelf liep de bezorging nog meer vertraging op en doordat ik ook geen enkele informatie had waar dat pakket nou uithing, werd ik steeds radelozer. Uiteindelijk bleek het dan toch onderweg te zijn. Natuurlijk werd het weer bezorgd op een moment dat ik er niet was, zodat ik het vanmiddag in de supermarkt aan de andere kant van de stad (ja, Naarden is een stad) kon ophalen.

Was er dan nog iets positiefs te melden? Helaas niet. In mijn schaakprogrammaloze periode waren mijn resultaten niet om over naar huis te schrijven. In de externe competitie leverden mijn inspanningen twee remises op. Tegen Michel de Wit (spelend voor landskampioen Charlois Europoort) miste ik een aantal opgelegde kansen en verloor ik zelfs nog bijna. Dat we die wedstrijd uiteindelijk met 4½-5½ verloren, maakte mijn gemoed er niet beter op. Vorige week tegen het tweede team van Utrecht ging het niet echt beter. Het jeugdtalent Sjoerd van Roon (2002) hield me met zwart wel heel eenvoudig op remise. Het gevolg is dat ik binnenkort waarschijnlijk weer door de 2200-grens zak en daar ben ik natuurlijk allerminst blij mee. Wel heb ik sinds vandaag weer Chessbase aan mijn zijde en ga ik proberen het verloren gegane terrein terug te winnen. Maar hieronder eerst de partijen!





Met dank aan Knightvision!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: