16-01-2016

Terugblik op 9 jaar Formule 1-verslagen V

Na de terugkeer van de slicks in 2009 en het bijtankverbod in 2010, vonden er ook in 2011 ingrijpende veranderingen plaats: jarenlange bandenleverancier Bridgestone maakte plaats voor Pirelli en daarnaast zag het Drag Reduction System (DRS) het levenslicht. De snel slijtende banden en het inhaalhulpmiddel zorgden vrijwel meteen voor veel spectaculairdere en chaotische races. De hele race waren overal op de baan spannende gevechten te bewonderen en dat was totaal niet "des Formule 1". Dat kwam ook doordat de teams nog niet wisten hoe ze met de snel slijtende Pirelli-banden om moesten gaan. Inmiddels is het verrassingseffect weg en zijn de races zo mogelijk nog saaier dan vroeger, maar in de eerste helft van 2011 was het allemaal nog hosanna. In China kostte een slechte strategie (of was het een slechte racepace?) Fattle de overwinning in een door hem gedomineerd seizoen.


Luis wint spannendste race van de eeuw
Wie kon Fattle in 2011 nog bedreigen? Hij en Kinky Kylie waren een ijzersterk duo. In elke sessie veegden ze de vloer aan met de concurrentie. Ook in China leken de kansen op een zege voor de jonge Duitser groot. Gelukkig voor de Formule 1 bleek Fattle niet onklopbaar: door een combinatie van een slechte start en dito strategie bleef hij steken op een tweede plaats. Het Formule 1-seizoen is hierbij begonnen!

Kwalificatie: Fattle oppermachtig, Webber diep triest
In de kwalificatie is Fattle weer een klasse apart. Webber komt er daarentegen totaal niet aan te pas. Hij wordt zelfs in de eerste knock-outsessie uitgeschakeld. Volgens zijn team kwam dat doordat hij problemen had met KERS en doordat hij geen temperatuur in zijn (harde) banden kreeg, waardoor hij een seconde moest toegeven op teamgenoot Fattle. Die blijkt in de beslissende kwalificatiesessie echter gewoon nog twee seconden harder te kunnen. Kortom: Webber was gewoon drie seconden te traag...

De McLarens komen zeven tienden tekort op Fattle, maar zijn wel tweede en derde. Ditmaal klopt Button zijn teamgenootje nipt, maar die heeft een setje banden kunnen uitsparen. Daarmee hoopte hij een ondergang als vorige week te kunnen voorkomen. Rosberg weet de Mercedes op een nette vierde plaats te kwalificeren, voor de Ferrari's en de verrassend snelle Toro Rosso's. Die hadden naar eigen zeggen wel geluk met het stilvallen van Petrov in de tweede kwalificatiesessie, waardoor een groot aantal rijders in de laatste minuten van de sessie een goede rondetijd moest neerzetten. Shoeface, Hidefeld en de Sauber-coureurs slagen hier niet in en vallen buiten de top 10. Dat lukt Di Resta en Petrov wel. De Williams' zijn weer erg matig en de veldvulling kan de middenmoters ook niet bedreigen. De Loti zijn opnieuw sneller dan de Virgins, die de HRT’s net voorblijven. Overigens was Karthikeyans kwalificatietijd zeven seconden trager dan Fattles poletijd.

Race: hoge bandenslijtage = strategie + inhaalacties
Voor de race krijgt Luis de schrik van zijn leven als er een brandstoflek wordt ontdekt. De monteurs werken zich het hemd uit de broek om de auto op tijd te prepareren, waarna Luis nog op tijd aan de start kan verschijnen. Bij de start gaat het bij Red Bull niet naar wens. Fattle komt slecht weg en ziet Button al meteen langszij komen. Vervolgens haalt Luis hem ook nog brutaal in en moet hij zelfs nog met Rosberg voor de derde plaats duelleren. Dat gevecht wint hij nog wel, waarna Rosberg met moeite de Ferrari's achter zich houdt. Opnieuw was Massa na de start de voorste Ferrari.

De start van de race: Button op kop en Luis die zich langs Fattle wringt. Afbeelding: Grand Prix.
Achterin kan Webber niet meteen naar voren komen. Hij heeft bij de start maar één plaatsje gewonnen en zonder KERS heeft hij het moeilijk om door het veld te klieven. Zijn geluk zijn de pitstops. Alguersuari, die samen met zijn teamgenootje ver was teruggezakt in de openingsfase van de race, maakt als eerste een pitstop. Zijn rechter achterwiel wordt echter niet goed gemonteerd, waardoor het van de auto rolt en de Spanjaard kan uitstappen. Dat was dus al één tegenstander minder voor Webber. Hij duikt een ronde later, samen met Shoeface, de pits in en daarmee wordt het startsein gegeven aan de koplopers om ook te stoppen.

Rosberg is vooraan de eerste die stopt en dat lijkt een slimme zet: vooraan hebben de McLarens grote bandenproblemen. Fattle dringt aan bij Luis en in de achtergrond worden de Ferrari's steeds groter. Zo traag als de dingen zijn in de kwalificatie, zo zuinig lijken ze met de banden om te gaan. Fattle glipt makkelijk voorbij Luis en gaat achter Button de pits in. Button maakt vervolgens de fout om à la Frentzen bij het team van Red Bull te stoppen, waardoor hij kostbare tijd verliest en achter Fattle weer de baan op komt. Luis moet nog een ronde langer doorjakkeren op zijn oude banden en wordt daarbij nog ingehaald door Massa, waarna de twee stoppen. Vervolgens stopt Alonso en luistert de leider naar de naam Nico. De vroege pitstop had hem dus geen pijn gedaan.

Can you hear me?
Toch ziet het er voor Fattle goed uit na de pitstops. Hij is de McLarens voorbij en voor hem rijdt Rosberg, die erg vroeg is gestopt en dus niet zo'n bedreiging is voor de rest van de race. Fattle loopt zijn achterstand langzaam in. Toch heeft Fattle ook zo zijn problemen: behalve een nukkig KERS heeft hij ook een radioprobleem: hij kan zijn team niet verstaan.

Bij McLaren was men niet zo gelukkig met de duikeling in het klassement. Button en Luis worden al snel binnengehaald voor een tweede stop. Mercedes doet hetzelfde, net als Webber. Nog voordat de race op de helft is, is de tweede serie pitstops in gang gezet. Fattle en de Ferrari's gokken op een tweestopstrategie, waardoor ze langer door moeten rijden op versleten banden. Na Massa's tweede stop ligt Rosberg weer op kop, gevolgd door de twee McLarens.

Ditmaal is het echter Button die in het tweede deel van de race veel tijd verliest op de inconsistente Pirelli's. Luis wil zijn teamgenootje voorbij, maar vanwege een verbod op teamorders moet hij het op de baan doen. Terwijl Martin Whitmarsh van de spanning zijn stropdas opvreet, haalt Luis Button op een riskante manier in. Gelukkig eindigt de inhaalactie niet in brokstukken en tranen, maar wat was het handig geweest als iemand gewoon mocht zeggen: "Jenson, Lewis is faster than you!"

Het loopvlak van een setje afgebeulde Pirelli-banden. Afbeelding: Auto Buzz.
Button komt even later binnen voor zijn laatste setje banden, een ronde later gevolgd door Luis. Wanneer Rosberg een ronde later stopt, zit Luis vlak achter hem. Rosbergs banden zijn nog niet op racetemperatuur en Luis valt hem fanatiek aan. Hij krijgt echter hulp van Pastoor, die Rosberg een beetje ophoudt als hij de pits uitraast. Luis profiteert optimaal.

Vervolgens doemt Massa op. De Braziliaan moet de race zien uit te rijden op behoorlijk versleten banden. Luis is hem gauw voorbij, Rosberg heeft er meer moeite mee: hij verremt zich en ziet ook nog Button nog passeren, waarna het duo Massa alsnog te grazen neemt.

Luis naar de zege
Aan kop heeft Fattle het zwaar: zijn voorsprong op Luis slinkt zienderogen. Hoewel er niet echt sprake is van een "vertical drop-off", komt Luis zonder veel inspanning dichter bij de wereldkampioen. Het inhalen blijkt lastiger. Zelfs met betere banden, KERS en DRS blijkt het op het lange rechte stuk niet te doen. Daarom doet Luis het maar op een stuk waar Fattle het niet verwacht: bij het uitaccelereren van een bocht zet hij zijn wagen ernaast, waarna Fattle maar zijn verlies neemt.

Achter de twee is één man nog loeisnel: Mark Webber is bezig met een wereldrace. Op nieuwe banden snijdt hij door het hele veld. In de een-na-laatste ronde pakt hij zelfs Button nog en verzekert zich daarmee van het podium. Nog een of twee ronden waren genoeg om zelfs zijn teammaatje in te halen, want die finisht maar twee seconden voor hem.

Vooraan wint Luis onbedreigd, terwijl Fattle voor het eerst in toch wel lange tijd "slechts" als tweede op het podium staat. Webber liet zien wat het potentieel was van de Red Bull in de race. Dat geeft wel te denken: wat als Fattle een vergelijkbare strategie had gehad? Button werd wat teleurstellend vierde, voor Rosberg, die eveneens bijna de hele race bovenin had meegedraaid. De Ferrari's betaalden in de race de prijs voor hun tweestopstrategie. Hoewel het circuit in Sjanghai niet bekendstaat als een bandenverslinder, was de bandenslijtage hoog genoeg om veel bandenwissels te rechtvaardigen. De Formule 1 is anno 2011 eigenlijk een grote bandenoorlog: de strijd wordt beslist door het juiste rubber op het juiste moment. Shoeface wordt nog achtste, terwijl Petrov en Co Biaggi de laatste puntjes scoren.

Luis wint de race. Afbeelding: The Guardian.

Weg met de perfectie!
Al met al zorgden de vele pitstops voor vele positiewisselingen. Er gebeurde eigenlijk gewoon veel te veel om op te noemen. Goed om te zien dat er eindelijk gevechten waren om de leiding en dat er niet noodzakelijkerwijs regen nodig is voor spannende races. Volgens velen was het de beste race ooit, of in ieder geval van de laatste jaren. Dat had te maken met de vele inhaalacties. Blijkbaar hebben KERS, DRS en de snel slijtende Pirelli-banden een positieve invloed op het spektakel. Jammer genoeg bleef het aantal uitvallers beperkt tot één. Nu nog de betrouwbaarheid terugschroeven en het komt helemaal goed met de Formule 1!

Jespers weblog, 17-04 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: