07-03-2015

Oud Zuylen rolt de rode loper niet uit voor BSG 2

De maand maart is weer aangebroken en dat betekent dat de Belangrijke Wedstrijden voor BSG 2 op het programma staan. Over twee weken is koploper HSG te gast in het Denksportcentrum, maar vandaag was eerst Oud Zuylen, de andere nummer twee, aan de beurt. De wedstrijd werd in het clubgebouw van De Rode Loper, die kroeg aan het spoor, gespeeld. Daar is natuurlijk veel over te vertellen en dus laat ik Remmelt Otten aan het woord, die er tien jaar geleden het volgende over schreef (Kontakt, maart 2005):
"Twintig jaar geleden speelde ik iedere zondag voor Het Huis de Bijlen in de kroegcompetitie in Leiden. In Utrecht hebben ze ook zo'n kroegteam met een bloeddorstige naam: De Rode Loper. Daar staat op de clubavond gewoon een televisie aan met Ajax, zit een lid lekker te blowen achter het bord en staat achter in de zaal de prijzentombola voor de bingo uitgestald. Alle trucs die ik van teamleider Ruud Dobbelaar (wat een naam voor een teamleider!) van De Bijlen heb geleerd, passen ze ook toe bij De Rode Loper. De belangrijkste: stop je tegenstanders als sardientjes in de ton, zodat ze alleen naar de bar of naar de wc kunnen door steeds weer tegen de stoelen van hun eigen teamgenoten aan te schuren."
Remmelt bedankt voor je bijdrage! Doordat Bert Kieboom wel weer een potje tegen zijn oude clubbie wilde spelen, werd onze journalist buiten de basis gehouden, zijn goede score van vorig jaar ten spijt. In ieder geval was de wedstrijd tegen Oud Zuylen op een KNSB-zaterdag niet te vergelijken met een wedstrijd tegen De Rode Loper op een doordeweekse avond. Er stonden geen bingoprijzen meer uitgestald en echt claustrofobisch was het niet in de speelzaal, ondanks dat de tafeltjes wat aan de korte kant waren. Aan de andere kant waren die Siamese kat en de veteranengroep van het Persoonlijk Kampioenschap wel wat vreemde gewaarwordingen in de speelzaal.

De ene Frans is de andere niet
Tijd om over te schakelen naar het schaken. Oud Zuylen en BSG 2 waren allebei nog in de race voor het kampioenschap. Nadat de teamleider van Oud Zuylen zich al in de underdogpositie had gemanoeuvreerd (de laatste twee ontmoetingen werden door BSG 2 gewonnen), begon de wedstrijd dan echt. Oud Zuylen kwam zonder verrassingen (Lazaridis en Schwartz) op. Desondanks begon de thuisclub voortvarend aan de wedstrijd. De opening werd aan bijna alle borden door Oud Zuylen gewonnen en dat resulteerde na een paar uur spelen in een paar punten voor de Utrechtenaren: aan bord zes rolde Vrolijke Frans Sanijs onze sportieve fietser Sjoerd Drent helemaal op, terwijl Dirk Floor volgens mij al gauw voor twee resultaten kon spelen tegen Frans Borm. Uiteindelijk won hij dan ook.

BSG 2 vecht terug
BSG 2 kwam ook op het scorebord voor: Chris Kooijman hield vrij gemakkelijk remise tegen de vriendelijke reus Ed van Eeden. Coen van der Heijden deelde in een behoorlijke heksenketel ook het punt met Marcel van Os. De veteranen van BSG 2 herstelden de schade: Theo Slisser won vrij gauw van Jan Maarten van den Boogaart, terwijl Tom de Ruiter een remise-eindspel wist te winnen van Wout van Goor. De andere oudgediende, gelegenheidsinvaller Bert Kieboom, kwam niet verder dan een puntendeling tegen Huib Olij. Hij leek wel goed te staan met een goed paard tegen een slechte loper, maar zwarts open a-lijn was ook wat waard. Remise dan maar. De druk lag dus op de schouders van het Apenhoofd. Aan het eerste bord had hij de zware verantwoordelijkheid om Jaap van der Tuuk te verslaan. En hij kwam een heel eind! Maar na een misser in tijdnood wist de Nationaal Meester aalglad naar remise te ontsnappen. 4-4, dat was het dan. Geen derde overwinning op Oud Zuylen, maar slechts een gelijkspel waar beide ploegen niet echt iets mee opschoten.

HSG, dat in het begin van de competitie eveneens gelijk had gespeeld tegen Oud Zuylen, won van Ons Genoegen en liep in feite twee matchpunten uit (wij leden immers een competitienederlaag tegen Ons Genoegen). Over twee weken moet BSG 2 het onderlinge duel met 6-2 winnen om weer op gelijke hoogte te komen. Als dat maar goed gaat...

Oud Zuylen (2039) - BSG 2 (2084) 4-4
1. J van der Tuuk (2205) - J de Groote (2181) ½-½
2. D Floor (2177) - F Borm m (2224) 1-0
3. M van Os (2139) - C van der Heijden (2107) ½-½
4. E van Eeden (2030) - C Kooijman (2021) ½-½
5. JM van den Boogaart (2049) - T Slisser (2086) 0-1
6. F Sanijs (1973) - S Drent (2038) 1-0
7. H Olij (1926) - B Kieboom (1993) ½-½
8. W van Goor (1815) - T de Ruiter (2018) 0-1

8 opmerkingen:

  1. Over twee weken De Kraker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een plus remise vs een 2200speler van de toekomstige 2200speler lees ik klinkt goed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Plusremise mijn neus. Tuuk had alles onder controle. Overigens is een remise tegen hem geen schande: het is een eminent schaker als ik ook wel eens overkomen.

    Het Huis ad Werf ia overigens sinds jaar en dag ook thuisbasis van Oud Zuylen, naast dat van het minder belangrijke De Rode Loper.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Troll alert?!

    Ik heb nergens het woord "plusremise" in de mond genomen. Ik stond gewonnen, maar het werd remise. Een aantal jaar geleden liet De Grote Tuuk een gewonnen eindspel (ook een paardeindspel) tegen mij in remise verzanden. Ik denk dat we nu dus wel "quitte" staan, maar als ik had mogen kiezen, had ik liever gisteren gewonnen...

    Bedankt voor de aanvullende informatie over de speellocatie. Ik kan me niet herinneren dat ik tot gisteren ooit een uitwedstrijd tegen Oud Zuylen heb gespeeld, dus vandaar dat het voor mij allemaal wat nieuw was. Maar volgend seizoen zal ik het (indien van toepassing) wel braaf over het "Huis aan de Werf" of "Het Huis Utrecht" hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat eerste beweer ik ook niet, maar iemand met het gewiekste pseudoniem 'anoniem' hierboven wel. Iemand met een schrijnend gebrek aan schaakkennis moet dat zijn. Voorts is het Huis aan de Werf natuurlijk geen kroeg, maar een heus theater. En tenslotte maak ik me zorgen als ik lees over één siamese kat, terwijl er toch normaal gesproken twéé over de borden lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat anoniempje is wel een stamgast van deze kroeg, meneer Tempelman. En met zijn schaakkennis zit het wel goed, want hij is IM.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Titels zeggen mij niets. De IM-titel krijg je zo ongeveer bij een pak cornflakes hedentendage. Het kost mij bijvoorbeeld de grootste moeite die titel te ontlopen. Een uitzondering maak ik voor de titel van Nationaal Meester, want daar is er maar eentje van in Nederland omdat de andere houder geloof ik dood is, en die titel wordt niet meer uitgereikt.

    Dán heb je wat in je mars.

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: