31-03-2014

Leiden in last

Als het om schaakwijsheden aankomt, zou ik best schaaktrainer kunnen worden. Het probleem is dat ik zelf zo slecht schaak: een score van 2 uit 7 in de meesterklasse is nou niet meteen iets om van de daken te schreeuwen. Ik weet ook niet wat het is. Ik heb altijd net te veel zwakke momenten in een partij en daarin ligt het verschil ook met echt goede schakers, die aanmerkelijk consistenter zijn. Zo ook Predrag Nikolitsj, die ik afgelopen zaterdag in Leiden tegenkwam. Natuurlijk wilde ik in die partij alles geven, maar hoewel ik het eerste deel misschien nog als een 2400-speler speelde, speelde ik daarna als een 1600-speler verder en werd ik volkomen weggevaagd. Het belangrijkste probleem is dat ik ook niet meer weet waarom ik soms zulke slechte zetten doe en welke denkfouten eraan ten grondslag liggen, waardoor het heel moeilijk wordt om de oplossingen te vinden. Misschien ben ik toch niet in de wieg gelegd om schaaktrainer te worden...



Met dank aan Knightvision Chess-PGN-Viewer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: