02-02-2014

Wie WAS… de Mol?

Afbeelding: ifarm.nl

De afgelopen tien weken waren we “in de ban” van AVRO’s televisieprogramma "Wie is… de Mol?" Afgelopen donderdag was de finale, en dus hoog tijd voor een artikel.

Kort het concept: men raapt tien (bekende) Nederlanders bij elkaar en laat ze opdrachten uitvoeren in een leuk land. Maar tussen die tien kandidaten zit er een persoon die als taak heeft alle opdrachten te laten mislukken; de zogeheten Mol. Aan het einde van elke aflevering maken alle kandidaten een soort quiz over wie zij denken wie de Mol is. Degene die het verst er vandaan zit, krijgt een rood scherm wat betekent dat hij/zij het spel moet verlaten en naar huis kan. De Mol kan nooit een rood scherm krijgen.

Elke aflevering bevat twee opdrachten waarin geld in de pot kan worden verdiend. De winnaar van de serie wint de pot. Hij wint door de laatste executie (zo heet die "quiz" aan het einde van de aflevering) de Mol goed te raden.

Dit was het eerste seizoen dat ik de serie ging kijken, ik had er wel eens wat van gehoord, maar nooit echt gekeken.

De eerste aflevering was eigenlijk een beetje wennen met de namen. Twee namen kende ik al: Sander Lantinga en Dick Jol. Verdere namen waren: Sander, Liesbeth, Alex, Menno, Dick, Nadja, Eva, Renate, Paul en Inge. Molacties kon ik nog niet echt ontdekken.

De tweede aflevering was prachtig: de tweede opdracht was een abseilopdracht. De kandidaten moesten een voor een van het hoogste gebouw van Thailand abseilen. Vijf van de negen kandidaten moesten gaan abseilen om geld in de pot te brengen. Eerst ging Dick Jol, hij vond het keigaaf, daarna Menno Bentveld dacht ik, daarna Nadja Hüpscher of zo en daarna Inge Ipenburg als laatst zoiets was het. Nadat de kandidaten beneden waren, kregen ze van de presentator Karel van de Graaf een aanbod: voor 5000 euro extra in de pot moesten ze de andere kandidaten (die overige vier) ook laten abseilen. Nou ik zag al dat die Alex Klaasen en Renate Verbaan niet durfden, dus ik zou het nooit hebben aangenomen. Dick, Menno en Nadja dachten precies hetzelfde. Alleen Inge dacht de overige te kunnen overtuigen. De opdracht mislukte en er kwam helemaal geen geld in de pot.

Ik dacht: alleen de Mol zou die opdracht aangaan om ze te overtuigen. Door die actie werd Inge hoofdverdachte #1.

De dag na de uitzending, vrijdag omstreeks 16:00, is er op Schiffers.fm een muzikale aanwijzing over de Mol. De muzikale aanwijzing van die aflevering 2 was "One – U2" –>
Is it getting better?
Or do you feel the same
Will it make it easier on you now?
You got someone to blame
Ja, wie mag je de schuld geven en waarom… ik wist wel waarom: dat was Inge (mijn verdachte) omdat ze die opdracht aannam.

De muzikale aanwijzing van een aflevering, ik kan het even niet terugvinden… het was in de trant van: "time of peace, a time of hate", of zoiets.

Een beetje vrij en cryptisch vertalen: Goed tijden, Slechte tijden. Inge is actrice in, ja hoor, Goede tijden, slechte tijden. Toen was het definitief voor mij.

Sinds aflevering 2 zat ik op de juiste persoon en dat bleek op donderdag 15 maart toen de laatste aflevering werd getoond.

Hopelijk heb ik het volgend jaar weer goed. J

Pinda, 17-03 2007

Uw beoordeling van dit artikel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Poll Maker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: