07-01-2014

School, een nieuwe dictatuur?

Afbeelding: www.visionair.nl

Vandaag was weer zo’n dag dat er de helft van mijn lessen uitviel. Dat is mooi zou je zeggen, maar dat viel wel tegen. Ik had alleen het 2e en 7e uur les. In de vier tussenuren (waarvan één een pauze-uur is) verveel je je natuurlijk te pletter. Uiteraard ga je je mogelijkheden af om te zien of je het 7e uur niet eerder kan, of nog beter, vrij kunt krijgen. 
De persoon die daarover gaat, de oh zo geliefde coördinator, was tot 14:15 afwezig. Ofwel: na het 7e uur. Dat is jammer, nu kun je het alleen met de betreffende docent regelen. Uiteraard was die er ook nog niet, dus moest ik maar wachten en wachten. 
Maar wat doe je in al die tussenuren? Geen idee, ik deed het 1e uur niets, het 2e uur heb ik nog wat voor het profielwerkstuk gedaan en daarna hadden Thomas en ik een afspraak met onze profielwerkstukbegeleider. Die vond alles werkelijk fantastisch. Maar wat te doen in de volgende twee tussenuren? Nog steeds geen idee, dus ging ik maar ergens in school aan een tafel zitten. Dat schijnt niet te mogen en daarmee kom ik eindelijk aan bij het punt waarom ik dit aan het schrijven ben.

Ik schets eerst effe de situatie.

Stel je voor: je zit gewoon in een tussenuur aan een tafel met je grafische rekenmachine te spelen. Komt er ineens een mevrouwtje dat zegt: "Gaan jullie naar beneden of naar de mediatheek?" Ik wil dat helemaal niet, dus zeg ik: "Ik blijf wel hier." Daarop zegt ze: "Anders kun je ook naar je coördinator gaan." Zeg ik zo: "Die is er vandaag zogenaamd niet, dat staat op d’r deur." "Dan ga je maar naar meneer Spijker/Spijkers." Geen idee wie dat is, maar ik kwam erachter dat het de baas hier op school is en dat hij de schuldige is voor hoe het hier op school gaat. "Ik ga wel naar de mediatheek." En dat deed ik ook, maar ook daar schijnt het zo te zijn dat je iets aan school moet doen. Ik wist dat niet, dus ik ging m’n weblog bekijken. Het resultaat: dat ik na tien minuten ook uit de media moest en weer de kans liep naar de coördinator gestuurd te worden. Hmmm… Listig…

Het belang van de school hierbij? Tsja, ze willen dat meer leerlingen slagen. Als vorig jaar 40% van de havoërs zakt is het tijd voor drastische maatregelen. Daarom heeft de school het volgende bedacht:
  1. Het zgn. continurooster. De bedoeling is om leerlingen de tussenuren nuttig te laten gebruiken door ze op te vangen in lokalen met docenten. Zelfs leerlingen van 6 vwo behoren tot deze groep. 
  2. Leerlingen strenger aanpakken: Dit doet de school door leerlingen die te laat dingen inleveren meteen met een 1 te belonen. Hiervoor is zelfs een speciaal iemand voor aangenomen. De andere manier is door de leerlingen meteen de volgende dag te laten melden om 8 uur als ze de vorige dat ergens te laat waren. 
  3. Om de enorme aantal leerlingen in de pauzes niet in de file te laten belanden is het zgn. "pauze-uur" bedacht. Het pauze-uur is het 5e of 6e uur, waardoor de ene helft van de leerlingen het 5e uur pauze heeft en de andere helft het 6e. Klinkt nog niet zo verkeerd, maar nu ben je wel elke dag een kwartier later uit dan normaal.
Maar nu waar we allemaal op zitten te wachten: Waarom is deze school toch zo kut?
  1. Het zgn. continurooster dat alle leerlingen met tussenuren moet opvangen, kan natuurlijk nooit. Vorig jaar lukte dat nog niet eens met de eerste drie klassen, laat staan met nog meer bruggers en 40% meer havoërs. Daarbij komt dat er veel te weinig mensen zijn om deze leerlingen op te vangen. Er is nu eenmaal een docententekort. En dan heb ik het nog niet eens over waar we die leerlingen moeten opvangen. Veel kleine lokaaltjes worden nu al gebruikt omdat er elders in de school gewoon verder geen plek meer is. In de uren dat je niet opgevangen word, is het de bedoeling dat je iets aan school doet. Dat mag vreemd genoeg niet op de tafels in de gangen, maar het moet maar in de mediatheek, aula of groene gedeelte (wat ook deel van de aula is). De school wil blijkbaar een lege school die overvol zit. Vorige jaren zag je daar altijd wel mensen zitten en m’n eigen ervaring is dat daar niets mis mee is. Je kunt er prima dingen doen… 
  2. De leerlingen strenger aanpakken: Klinkt goed, want de school was eerst een laffe slappe school die alles door de vingers zag. Je kon makkelijk dingen te laat inleveren en je kon makkelijk dingen manipuleren. Met een speciaal aangesteld iemand die controleert of jij je werk hebt ingeleverd lijkt de school een nieuw imago te beginnen. Wordt de school zo niet te streng? Als je een 1 haalt voor een PO dan word je overgang ook ineens onzekerder. De vraag is hoeveel mensen hierdoor blijven zitten en hoeveel mensen hier last van gaan krijgen. Dan ga ik gauw over naar het volgende punt: 
  3. Het om 8 uur melden. Toen ik me gisterochtend moest melden, waren er zes papiertjes vol met namen die zich moesten melden. En mijn naam stond er niet bij! Terwijl er duidelijk tegen me was gezegd door de docent dat ik me de volgende dag melden moest. De school lijkt dit helemaal niet aan te kunnen. Om van al die schrapkaarten de mensen op te schrijven is een enorm karwei. En dan heb ik het nog niet eens over het invoeren op de computer. Dat moet echt jaren duren voordat die hersenloze mensen die dat werk doen hebben bijgewerkt. En stel je effe voor: dat moeten ze dus elke dag doen… 
  4. Het eetverbod. In de eerste gemeenschappelijke pauze voor de hele school is het verboden om in school te eten. Je mag in de aula, groene hal en buiten eten. Verder nergens. Ook in de tussenuren waar je opvang zou moeten krijgen is het ook niet toegestaan om te eten. Terwijl het goed voor je is om te eten. Dan hebben je hersenen weer meer energie en kun je de rest van de dag er weer tegenaan. Maar dat wil de school blijkbaar niet. Ze willen het blijkbaar schoon houden in school. Maar als je dan de vloer beneden ziet, die elke dag schoongemaakt word zie je nog steeds dat er overal troep ligt en aangekoekte dingen. 
  5. De fietsenstalling: Tsja, dat is echt een ramp. Als je dat ziet, schrik je je rot. Overal staan fietsen en als je pech hebt, dan sta je door vier fietsen ingebouwd. Het is helemaal een teringbende na het 8e uur uit bent. Dan zijn alle bruggers ook uit en moet je snel wezen voordat het hele schoolplein vastloopt. Ik dacht dat toen ik in de 2e of 3e klas zat dat er extra fietsenstallingen kwamen. Die zijn er volgens mij nooit gekomen, en toen was de fietsenstalling al overbevolkt. 
  6. (laat ik ff open voor nog meer ellende over deze school)
Is er iemand die denkt deze school te redden? Of heeft iemand suggesties? Deze school staat namelijk op het punt een dictatuur te worden. Als iemand kan helpen, zal ik proberen m’n eindexamen te halen.

Grotovsky, 21-09 2006

Uw beoordeling van dit artikel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Poll Maker

1 opmerking:

  1. Arme jongen... Had dit artikel nog niet eerder gelezen... Het was nog vervelender geworden...

    Eelkje de J en die meneer S, gegarandeerd dat die gevolgd werden door NSA or Men In Black... Mensen met geen of kwade bedoelingen, hopelijk zitten die nu opgeborgen of zijn die weer terug in outer space ;)

    Hoop dat Grotovsky later eens kan showen hoe het wel hoort te gaan :*

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: