23-01-2014

Façade


Afbeelding: www.zwiggelaarauctions.nl

“Het is maar goed dat mijn goede vader dit niet hoeft mee te maken”, verzuchtte heer Bommel en keek daarbij drs. Zielknijper aan. Die knikte begrijpend en antwoordde: “ik zie dat zo vaak in mijn praktijk. Maar begin nou nog eens van voren af aan, ik kon het niet helemaal volgen.” “Ach,” zei heer Bommel, “dat doet er toch niet meer toe. De façade ging voor, als u begrijpt wat ik bedoel. Je vraagt je daardoor alleen af, of je aan de façade en schwalbes moet meedoen. De markies riep moord en brand toen hij viel en dat terwijl we hem nog probeerden overeind te helpen. Maar nee, hij ging gelijk naar Dorknoper. En die maakte een ambtelijke vergissing, die komen soms voor. En die goede man had helemaal niet in de gaten dat hij gebruikt werd. Hij vergat zelfs de tijd bij te tellen, die eerder gerekt was door de markies De Canteclaer van Barneveldt. Die ene dag die anders nooit een probleem was bij de gemeente Rommeldom, eh dam, dat zou nu ineens een obstakel zijn. Als we naar Dorknoper waren gegaan tijdens het tijdrekken, dan was de wedstrijd op een andere dag vastgesteld. Dan had de markies niet de mensen kunnen opstellen die hij gewild had en wij wel, als u begrijpt wat ik bedoel.”

“Maar de wedstrijd, die was toch wel sportief?”, vroeg drs. Okke Zielknijper. “Voor zover dat kon”, verzuchtte heer Bommel. “Dorknoper was namelijk ook vergeten om vooraf het speelveld te controleren. Er vonden nu zelfs twee verschillende wedstrijden tegelijk plaats! De voetballers en de rugbyers liepen door elkaar op hetzelfde veld. Dat de spelers daardoor niet het gewenste niveau konden halen, hoeft geen betoog. Het denkraam van Kwetal was al te klein, maar hierdoor natuurlijk helemaal en kapitein Wal Rus hoorde alleen het landrottengekwek. Het ging alle perken te buiten, niet alleen dat het niet te pas komt, maar het was zelfs stuitend! Maar sportief? Je bent tenslotte gastheer en ook al voel je jezelf niet goed en wordt je innerlijk verscheurd door deze gevoelens. Ik ben bang, dat de kwade dampen me op de lever geslagen zijn. Doordat de wedstrijd door moest gaan had ik al een feestmaal in de kleine club aan me voorbij moeten laten gaan. Vervolgens komt de tegenstander ook nog te laat, waardoor ik ook eenvoudige doch voedzame maaltijd van Joost niet aan me voorbij had hoeven te laten gaan. Gelukkig zat er nog wat in de knapzak van de jonge vriend.” 

“Dus u begon met tijdvoorsprong aan de wedstrijd?”, vroeg drs. Zielknijper. “Nee, natuurlijk niet, dat doe je als heer van stand niet”, antwoordde heer Bommel. “Maar die façade dan?”, vroeg Zielknijper door. Heer Bommel zuchtte. “U lijkt wel op die Argus, die vroeg ook steeds door omdat die een sappig stukkie voor de Rommelbode. Maar kijk, als je de wedstrijd ziet en je ziet spelers die er zijn, die er niet hadden horen te zijn en spelers die er niet zijn die er wel horen te zijn als de façade er niet was geweest, dan ga je nadenken en je mist dan gewoon de wedstrijd. Moet je hieraan nog wel meewerken. Moet je nog wel zo’n façade willen organiseren later het seizoen. Ach, ik weet het niet.” Drs. Zielknijper antwoordde: “Om gelukkig te worden moet men eerst de wegen der smart bewandelen, maar met geschoolde liefde kan men soms verrassende resultaten bereiken, dat leert de praktijk! Komt u over twee weken maar terug en neem rust, het zal u goed doen”.

In de Rommelbode kwam natuurlijk nog wel een kort verslag van Argus. U kent dat, toen hij bij Bommel niet een reactie kreeg was hij naar Tom Poes gegaan. En die vertelde hem dat het nog een spannende wedstrijd was geworden. Door de omstandigheden waren er wel veel onnodige fouten gemaakt en had de thuisclub in de reguliere speeltijd moeten winnen, maar de gasten kwamen vlak voor het eindsignaal nog langszij. In de verlenging wisten ze vervolgens nog te winnen.

Edwin, 08-12 2010

Uw beoordeling van dit artikel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Poll Maker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: