17-11-13

Van stoelendans tot snurkfestijn

Een pijnlijke rug, dat hield Alonso over aan zijn escapades in Abu Dhabi. Dat was tevens de laatste keer dat we zijn toekomstig teamgenoot in actie zagen: de onderbetaalde Räikkönen had het wel gezien voor dit jaar en liet de laatste twee races verstek gaan om zich aan zijn rug te laten opereren. Dus had Lotus een nieuwe coureur nodig. Vreemd genoeg werd reservecoureur Davide Valsecchi gepasseerd, dit tot groot ongenoegen van de Italiaan. Nico Hülkenberg hapte niet toe - hij wilde liever het seizoen bij Sauber afmaken. Hoe hoog de nood was, bleek wel toen Shoeface werd benaderd, maar ook deze Duitser hield de boot af. Uiteindelijk hield Räikkönens landgenoot Heikki Co Valainen, de reservecoureur van Caterham, wel toe.

De afgelopen weken waren toch al roerige tijden op de rijdersmarkt. Zo vond Felipe Massa onderdak bij het team van Williams, wat betekende dat Pastoor volgend jaar een ander baantje kan zoeken. Niet dat de Venezolaan daar rouwig om was: hij vond er geen reet aan om het hele jaar in de achterhoede te moeten rondjakkeren. Minder laconiek was Chicko, die plotseling door McLaren werd afgeserveerd. De Mexicaan, die vorig jaar nog van wereldtitels droomde, kan zich nu op een aantal pittige sollicitatiegesprekken voorbereiden nu Kevin Magnussen (zoon van oud-formule 1-coureur Jan Magnussen) is aangesteld en was daar allerminst blij mee.
Ondertussen had het team van Toro Rosso in het Russische talent Daniïel Kwjat (vaak op een onnavolgbare manier getranslitereerd als Kvyat) de opvolger van Daniel Ricchiardo (die Mark Webber opvolgt bij Red Bull) gevonden.

De ontwikkelingen op de rijdersmarkt zijn slecht nieuws voor coureurs als Esteban Gutiérrez en onze eigen Giedo van der Garde. Net nu het erop lijkt dat Co Valainen een belangrijke gegadigde is voor het tweede Caterham-zitje, zijn de opties bij de andere teams beperkt geworden. De grote vraag is wat het team van Lotus gaat doen: nemen ze Hülkenberg of niet? En als Hülkenberg naar Lotus gaat, wie vervangt hem dan? Een heleboel vragen hangen in de lucht en dat is dan ook wel het enige interessante in het huidige formule 1-seizoen.

Want ook in Texas kregen we weer heel veel van hetzelfde te zien: Fattle die met drie vingers in de neus wint en daarna het publiek op doughnuts trakteert. Het enige extraatje was de safetycarfase in het begin van de race, maar die kon de boel niet echt opschudden.

Ook dit keer werd de race in feite al bij de start beslist, want hoewel Fattle zeker niet goed van zijn plek komt, doet Webber dat ook niet, waardoor hij twee plekken verliest. Waar Fattle langzaam maar zeker een behoorlijke voorsprong opbouwt op comeback-kid Grosjean, verliest Webber eerst nog een hoop tijd achter Luis. Pas na dertien ronden gaat de Australiër de Brit eindelijk voorbij en kan hij jacht maken op Grosjean.

Luis kan zich in het vervolg van de race volledig richten op het verdedigen van de vierde plaats, want waar Webber op zevenmijlslaarzen bij de Mercedes vandaan rijdt, wordt Hülkenberg (!) ook steeds groter in zijn spiegels. In de achtergrond doemt Alonso op. De Spanjaard slaat bij de pitstops zijn slag en ontdoet zich van Chicko. In de slotfase van de race haalt hij Hülkenberg in en rijdt hij naar de staart van Luis toe. Maar dan stokt de machine en moet hij genoegen nemen met een vijfde plaats, met Hülkenberg op zijn staart.

Vooraan hetzelfde liedje, want Webber rijdt wel naar de staart van Grosjean toe, haalt wat vreemde capriolen uit (het ene rondje is hij loeisnel, het volgende rondje is hij erg traag), maar komt niet voorbij de Fransoos. In de laatste ronden zijn Webbers achterbanden helemaal naar de maan en dus kan Red Bull een dubbelzege wel vergeten. En dat terwijl Fattle de dominantie van het energiedrankje onderstreept door in de slotfase van de race bijna een seconde sneller te gaan dan wie dan ook.

Mocht Grosjean een wereldrace rijden, dan is de prestatie van Bottas er ook een om op te noemen. Met een achtste plaats pakte hij meteen de eerste vier punten uit zijn carrière en daarmee deed hij het een stuk beter dan teamgenoot Pastoor, die na de kwalificatie het vermoeden had dat zijn team met de auto had geknoeid en in de race geen potten kon breken door de schade die hij bij de botsing met Subtiel (Of zoals Van Dam zou zeggen: Sütill) opliep, de aanleiding voor de safetycarfase.

De zevende plaats was er voor Chicko, die opnieuw aantoonde dat McLaren de verkeerde man de wacht aan had gezet: Button veroverde met pijn en moeite een punt. Rosberg behaalde nog een negende plaats na een moeilijk weekend (14e in de kwalificatie) - het leek wel alsof hij Luis' kapotte chassis had gekregen.

Doordat Subtiel de enige uitvaller van de race werd, waren er verder veel verliezers in de race. De Toro Rosso's werden in de slotfase net buiten de punten gereden - Vergne overleefde in de slotronde nog net een wat al te optimistische inhaalactie van Gutiérrez. Massa bakte er, met een contract voor volgend jaar op zak, werkelijk waar niks van, maar hij had ook problemen met CURSE. Een dertiende plek aan de finish was zijn deel. De grootste verliezer van het weekend was evenwel Co Valainen, die hoopte met een goed resultaat een transfer te kunnen afdwingen, maar waar zijn teammaat tweede werd, werd de bleke Fin slechts vijftiende op bijna een ronde achterstand. En dat terwijl zijn weekend nog veelbelovend begon - hij was in de vrije trainingen amper langzamer dan Grosjean. Hij finishte nog wel voor DRS'ta, wiens strategie volledig het putje in was gegaan, en vechtersbaas Pastoor.

In de achterhoede viel er weinig eer te behalen: een achttiende plaats was het hoogst haalbare en die plaats was voor Marousja-rijder Bianchi, die de Caterhams bij de start te grazen had genomen en de groene bolides de hele race achter zich wist te houden. Van der Garde finishte opnieuw voor Pic, die door een drivethroughpenalty voor het negeren van de blauwe vlaggen nog verder achterop raakte. Voor Caterham komt het nachtmerriescenario wel erg dichtbij: volgende week in Brazilië moeten ze op zijn minst als dertiende finishen om niet op de laatste plaats in het constructeurskampioenschap te eindigen.

In ieder geval eindigde de doodsaaie Grand Prix van de Verenigde Staten zoals verwacht: met een eenvoudige overwinning van Fattle. Het was alweer de achtste zege op rij voor de viervoudig wereldkampioen, die volgende week zijn negende overwinning gaat boeken. Dan zit dit seizoen er gelukkig weer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: