20-10-2013

Verbeek II

Een paar weken geleden analyseerde ik een brief die in de Metro stond. Inhoudelijk was ik het er wel mee eens, voor zover ik de inhoud snapte. Ik was teleurgesteld dat de samenhang in de brief ontbrak, waardoor de woorden hun kracht verloren. Afgelopen vrijdag deed Krijn Schoonderwoerd naar aanleiding van de aanstelling van Dick Advocaat een nieuwe poging om het (onterechte) ontslag van Gertjan Verbeek aan de kaak te stellen. Goed om te zien dat er nu meer lijn in zat, hoewel de argumenten nog steeds ontbreken. Misschien was de brief meer voor het cabaret bedoeld.
Advocaat naar AZ lijkt wel een grap
Toen ik dit las, dacht ik: dit verzinnen ze niet, het is vast een verlate 1-aprilgrap. AZ heeft zich wel in de vingers gesneden door Gertjan Verbeek een schop onder z'n achterste te geven. Nee, met Dick Advocaat ben je goed af. Gelukkig is er ook nog een Jupiler League, waarin AZ volgend seizoen kan spelen. Dit gaat hem echt niet meer worden met AZ. Leuk verzonnen van de club. Ja, je moet toch wat, zeggen ze weleens. Nou gelukkig is nu al één degradant bekend. Dat scheelt weer voor clubs als Cambuur, Go Ahead Eagles en RKC. Geef mij Gertjan Verbeek maar. Een no-nonsensetrainer die altijd gaat voor het beste resultaat.
In de Metro van afgelopen donderdag was een heel artikel gewijd aan de terugkeer van Advocaat bij AZ. Grappig vond ik de volgende passage aan het eind van het artikel:
Ook bij PSV kwam Advocaat vorig seizoen voor de tweede keer binnen als coach. Die tweede periode werd op zijn zachtst gezegd geen feestje in Eindhoven. "Als je tegenwoordig de Supercup [Johan Cruijff-Schaal] wint en de bekerfinale haalt heb je het kennelijk slecht gedaan. Ik had vooraf met mijn grote mond misschien niet moeten zeggen dat we met PSV kampioen zouden worden, maar ach."
Een mooi staaltje scorebordjournalistiek zou een voormalig AZ-trainer deze redenering van Advocaat waarschijnlijk genoemd hebben. Want puur kijkend naar de cijfers was het afgelopen seizoen bij PSV misschien niet zo slecht, maar op alle andere gebieden was het ronduit een dramatisch jaar in Eindhoven.
Rusland
AZ gaat dus nog een gezellig jaar tegemoet. Reden temeer om naar een ander onderwerp te gaan: het Nederland-Ruslandjaar. Wat de bedoeling van dat jaar is, is me volledig ontgaan, maar hopelijk heeft Nederland inmiddels zijn lesje wel geleerd: dit doen we dus nooit meer. In het ondoorgrondelijke diplomatieke spel trekt Nederland op de een of andere manier constant aan het kortste eind: of het nou het antihomostandpunt is, dat Greenpeace-schip op de Noordpool, of een Russische diplomaat die zich hier enorm misdraagt: keer op keer worden onze bewindslieden te kakken gezet. Nederland is een feminien volkje en dus vinden "we" het heerlijk hoe "slappe", "nederige" figuren als Frans Timmermans keer op keer door de machtige en dominante Russen genaaid worden, in plaats van dat we ons druk maken over het onrecht. Wat een vaderlandsliefde weer. De Brief van de dag van Sophie de Hoon in de Metro van afgelopen vrijdag was me dan ook uit het hart gegrepen.
Onschendbaarheid diplomaat afschaffen
De diplomatieke onschendbaarheid moet echt worden herzien, want waarom zou een diplomaat zich niet aan een aantal algemene wetten moeten houden? Niemand heeft het recht om anderen iets aan te doen of zich te misdragen in het verkeer. De diplomatieke onschendbaarheid zou zich moeten beperken tot politieke en andere aan het werk van een diplomaat gerelateerde zaken. Nu hebben ze een vrijkaart om alles te doen en dat is echt fout.
Goed om te zien dat er altijd nog mensen zijn die hetzelfde denken over bepaalde onderwerpen als ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: