08-09-2013

Spanning naast de baan

Wie houdt Fattle nog tegen? Hoewel het seizoen moeizaam voor de drievoudig wereldkampioen begon, loopt nu alles weer op rolletjes: de bandenproblemen zijn voorbij, de concurrentie maakt er een potje van en zelfs op de traditioneel zwakke circuits maakt de Red Bull de dienst uit.

De kogel is door de kerk: Daniel Ricciardo wordt volgend jaar de tweede man naast Sebastian Vettel bij Red Bull. Bij de andere topteams gaat mogelijkerwijs ook wat veranderen. Kimi Räikkönen is er nog niet helemaal uit of hij bij Lotus blijft. Ferrari wil de Fin graag hebben. Ironisch als je bedenkt dat ze hem vier jaar geleden respectloos aan de kant hadden geschoven ten faveure van Fernando Alonso. De Spanjaard is echter niet meer zo gelukkig bij de Italianen, maar nu het tweede Red Bull-zitje vergeven is, zijn zijn opties beperkt. Knijpt hij er een jaartje tussenuit? En wat gebeurt er met Massa?

Kwalificatie: frustratie
In Monza, het thuiscircuit van Ferrari, bleek hoezeer de spanningen bij Ferrari waren opgelopen. Miscommunicatie? Onhandigheid? Of ongehoorzaamheid? Feit was dat Alonso tijdens de kwalificatie niet bepaald een gelukkig mens was en dat liet hij zijn team weten ook. De samenwerking met teamgenoot Massa verliep niet naar wens, waardoor het plannetje om Alonso van Massa's slipstream te laten profiteren niets terechtkwam. Alonso reed dan ook maar de vijfde tijd en was daarmee nog langzamer dan diezelfde Massa. Na afloop hield hij zich echter van de domme en bedankte hij het team voor hun hulp.

De pole was er natuurlijk weer voor Fattle, met ditmaal Webber ernaast op de eerste startrij. Treffender kon de dominantie van Red Bull niet worden geïllustreerd. De concurrentie gaf niet thuis: Räikkönen was slechts elfde, terwijl Luis naar eigen zeggen afschuwelijk slecht reed en genoegen moest nemen met een twaalfde plaats, hoewel het ook niet echt hielp dat hij Subtiel in de laatste bocht op zijn pad trof. Het betekende dat Nico Hülkenberg kon schitteren. Hij perste er in de slotseconden een fraaie derde tijd uit. Ook Toro Rosso kon lachen: feestvarken Ricciardo was zevende, terwijl Vergne door een uitglijder in de laatste bocht genoegen moest nemen met de tiende startplaats.

Slaapverwekkende race, afschuwelijke regie
Op de racedag is het weer omgeslagen: het is bewolkt en fris. Het heeft zelfs geregend, maar de baan is inmiddels opgedroogd. Bij de start gebeurt er het nodige: Räikkönen mist zijn rempunt en beschadigt zijn voorvleugel op Perez, waardoor hij zich in de eerste ronde al bij zijn team komt melden. Nog erger vergaat het DRS'ta, die zijn rempunt bij de tweede chicane mist en zijn auto tot schroot rijdt. Betere zaken doen de Ferrari's. Massa is naar de tweede plek opgerukt, terwijl Alonso even later Webber voorbijgaat en derde ligt. Massa laat zijn teammaat even later voorbij. Fattle heeft dan echter al zo'n vier seconden voorsprong gepakt.

In de middenmoot vinden de gevechten plaats, maar echt tot veel positieveranderingen leiden ze niet. Zo zit Luis de hele tijd vast op de tiende plaats. Doordat hij op de harde banden was vertrokken, hoefde hij slechts te wachten op het moment dat de mannen voor hem bandenproblemen zouden krijgen, maar door de lage temperaturen kwam daar niks van terecht. Sterker nog: Luis had zelf een slow puncture te pakken, waardoor hij mocht aftrappen voor de eerste serie pitstops. Zijn vroege pitstop wierp hem terug tot de achterhoede, in de buurt van de getergde Räikkönen.

Vooraan slaan de Red Bulls hun slag bij de pitstops. Webber gaat Massa dankzij een vroegere stop voorbij. Alonso rijdt het langst door en blijft Webber nog net voor. Fattles voorsprong is op dat moment opgelopen naar tien seconden en dus is de race vooraan een gelopen koers. Sterker nog: de Red Bulls lijken beter te gedijen met weinig brandstof, want Alonso kan niet eens meer bij Webber wegrijden, ondanks zijn nieuwere banden.

Slechts in de subtop zorgen Luis en Räikkönen voor wat spektakel, hoewel het meeste door de regie gemist wordt. Ze zijn opgerukt tot aan de staart van Massa, als ze door hun tweede pitstop weer terugzakken tot aan de staart van het middenveld. In de slotfase rijdt Luis met het mes tussen de tanden en werkt zich op tot de negende plaats. Räikkönen wordt nog door Luis gepasseerd en finisht als elfde, opnieuw een nulresultaat dus.

Fattle kent geen problemen en zonder enige moeite haalt hij zijn zesde zege van het seizoen binnen. Alonso wordt tweede, voor Webber, die zijn auto meteen na de finish parkeert - zijn brandstof was bijna op. Massa werd netjes vierde. Verrassing van de dag was echter Hülkenberg, die de koplopers de hele race goed kon volgen en fraai vijfde werd, net voor Rosberg. Op grote achterstand werd Ricciardo zevende, op de voet gevolgd door Grosjean en Luis. Button haalde met de grootste moeite een puntje binnen. Het was een typische Monza-race: hoewel de onderlinge afstanden niet erg groot waren, was de race dodelijk saai.

Voor Van der Garde was het geen race om uitgebreid over naar huis te schrijven: hij en Pic waren de enige coureurs die twee pitstops maakten, waarvan de laatste nog volledig in het water viel voor Van der Garde. De overige teams waren duidelijk te snel, maar de Marousja's werden nipt verslagen.

Volgend jaar beter
Zo verdween ook het laatste restje spanning in het kampioenschap door de weinig enerverende Italiaanse Grand Prix. Saaier dan dit kunnen races bijna niet zijn. Kennelijk kunnen alleen de geruchten over veranderende rijderbezettingen bij de topteams voor wat spanning zorgen, want van opwinding op de baan was geen sprake. Hopelijk is dat volgend jaar, met de turbo's en andere coureurs, wel anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: