04-02-2012

BSG-Zukertort

Infrastructuurproblemen

Gisteravond zou BSG Zukertort Amstelveen ontvangen voor de derde ronde van de KNSB-beker. Het zou een mooie afsluiting van de week moeten worden. Terwijl het buiten vroor dat het kraakte, zouden wij lekker in ons vertrouwde Denksportcentrum een potje schaak spelen, om vervolgens weer snel thuis te zijn, waarna er een verslag zou komen over de spannende wedstrijd.

Helaas wilden de weergoden hier niet aan meewerken. Gisterochtend begon het namelijk lichtjes te sneeuwen. De sneeuwvlokjes bedekten de wereld met een dun wit laagje, nog te dun om sneeuwballen van te maken of om een sneeuwpop van te rollen, maar genoeg om de infrastructuur in de Randstad volledig plat te leggen, zo bleek.

Zelf vertrok ik kort na het middaguur vanuit Amstelveen voor een reis die normaalgesproken ongeveer een uur duurt. Ik hoopte maar dat de treinen fatsoenlijk zouden rijden, maar daar ging ik wel van uit. Het zou niet al te druk zijn en de sneeuw stelde weinig voor. Bovendien zou de NS toch wel hebben geleerd van de vorige winter?

De metroreis verliep zonder problemen, maar op Zuid waren de eerste tekenen van een verstoorde dienstregeling al zichtbaar. De treinen waren vertraagd door het winterweer. Gelukkig ging er een intercity richting Almere en deze zou vanwege de vele vertragingen en uitgevallen treinen ook stoppen in Weesp. Dat was mooi, want dan kon ik daar overstappen op een trein richting Utrecht of Amersfoort.

Dat deel van het plan ging nog goed, hoewel de trein tussen Diemen Zuid en Weesp een kwartier stil bleef staan. Daarna kwamen we op Weesp aan, maar was er geen spoor van een trein richting Utrecht. Er reed eigenlijk niks meer. Wel reed er een trein richting Schiphol en ons werd geadviseerd om daar maar in te stappen, zodat we in Duivendrecht konden overstappen op een trein richting Utrecht, want in Weesp zou voorlopig niks meer rijden.

Ik zag dat praktisch iedereen naar de andere kant van het station liep, dus deed ik dat ook maar. Ik haalde de trein op het laatste moment. Het doel was dus om in Duivendrecht uit te stappen, maar in Diemen Zuid stond ineens een trein in de richting van Utrecht klaar. Daar kwam ik pas achter toen een heleboel mensen waren uitgestapt. De deuren konden ieder moment sluiten, dacht ik, dus durfde ik niet meer uit te stappen. De deuren van mijn trein gingen dicht en ik stapte in Duivendrecht uit.

Ik hoopte dat hier ook weer een trein richting Utrecht zou komen, maar er reden slechts treinen richting Almere. Daar had ik weinig aan, want dan moest ik er in Weesp weer uit. Er kwam echter een oproep dat er een intercity naar Utrecht ging. Ik dacht dat ik vanuit Utrecht wel weer makkelijk naar Bussum zou kunnen, maar in Utrecht was het helemaal een zooitje. Er stond een trein die richting Weesp zou gaan, maar na veel omroepberichten bleek dat het ding lekker op z'n plek bleef. Wel gingen er treinen naar Baarn, maar wat had ik daar nou aan?

Het was inmiddels spitsuur en het station was enorm druk. Verder stonden de wegen vast, dus kon ik ook moeilijk worden opgehaald. Desondanks besloot ik te kijken of er ook een bus naar Hilversum ging. Op het overzichtsbord zag ik dat Utrecht goed verbonden is met de gehuchten ten zuiden ervan, zoals bijvoorbeeld Vianen, dat alweer tien jaar in Utrecht ligt, maar niet met plaatsjes in Noord-Holland. Alleen noordelijker gelegen plaatsjes als De Bilt en Amersfoort waren bereikbaar met de bus. Het NS-personeel deelde vrolijk mee dat de treinen pas na zevenen zouden gaan rijden (het was toen vijf uur.) Ik was bang dat ik nooit meer weg zou komen.

Gelukkig hoorde ik toen een bericht dat er een trein richting Hilversum ging. Aangezien het de eerste trein in lange tijd was die in die richting ging, probeerde een hele sliert mensen zich in die trein te wurmen. Opgepropt als een stel sardientjes stonden we daar dan met z'n allen. Het duurde nog een hele tijd voordat de trein wegreed, waarna ik maar naar huis belde dat ik er aan zou komen.

Rond een uur of zes stapte ik eindelijk uit de trein, waarna ik m'n fiets pakte. Ik was de stalling nog niet uit, of ik voelde dat er iets aanliep: een gesprongen bagageriem was om m'n achteras gekomen. Dat kon er ook nog wel bij... Zodoende was ik na bijna zes uur eindelijk thuis en kon ik voor het eten aanschuiven.

De bekerwedstrijd ging uiteindelijk dus niet door, wat ik niet erg vond. Bijna iedereen van BSG was vertraagd. Ik neem aan dat de spelers van Zukertort dezelfde problemen hadden, zij moesten immers ook uit Amstelveen komen. De wedstrijd zal dus op een andere dag moeten worden overgespeeld, maar het zal niet gemakkelijk worden om een nieuwe datum vinden: volgende week zaterdag is er weer een competitieronde, wat de vrijdagavond ervoor geen aantrekkelijke optie maakt. Ook moeten we opschieten, omdat de deadline van deze ronde officieel 31 januari is en dat is het dus al geweest. De KNSB kennende kan dit nog een vervelend staartje krijgen, dus misschien dat ze ons verplichten de wedstrijd aanstaande maandag over te spelen.

NS
Tot slot nog maar even uithalen naar de NS. De gebeurtenissen van gisteren toonden eens te meer aan dat het met de NS nooit wat zal worden. Ieder jaar is het weer raak: er valt een beetje sneeuw en meteen staat de Randstad muurvast. Immers: doordat de treinen niet rijden, gaan mensen liever met de auto, of moeten van de stations worden opgehaald, waardoor er (in combinatie met het weer) extreme filevorming ontstaat. Op die manier verspreidt het probleem van de NS zich over de hele infrastructuur. Dat legt een grote verantwoordelijkheid bij de NS om er geen potje van te maken, maar keer op keer laten ze het bij "extreme" omstandigheden afweten, ondanks dat ze altijd beweren dat ze "winterklaar" zijn. Toch vriezen er elke winter wissels vast. Hoe kan dat toch?

Als reiziger vind ik één ding nog erger dan de vertragingen: het gebrek aan informatie. Als er gedonder is aan het spoor, weet ineens NIEMAND meer welke treinen nog wel rijden en welke niet. Zonder informatie of zelfs met desinformatie word je van het kastje naar de muur gestuurd, zonder op je eindbestemming aan te komen. De omroepberichten maken het bijna nog erger met onpersoonlijke standaardopmerkingen dat ze de overlast betreuren en dat er warme dranken zijn te verkrijgen bij de Kiosk. Had daarmee de wissels ontdooid, denk ik dan. Verder wisten ze de reizigers te vervelen met de opmerking dat je je reis maar zorgvuldig moest plannen door op de NS-site op te zoeken welke treinen reden en welke niet. Daar heb je lekker veel aan als je onderweg bent. Bovendien kon de site het drukke internetverkeer niet meer aan... De NS is wel de epic fail van in ieder geval deze maand.

Ik heb m'n lesje wel geleerd: de volgende keer bel ik gewoon m'n ouders op of ze me kunnen ophalen als het een beetje sneeuwt. :(

1 opmerking:

  1. met de auto was er ook geen doorkomen aan inderdaad.....

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: