03-01-2012

Geen gelukkig nieuwjaar!

Om maar met de deur in huis te vallen: 2011 was geen prettig weblogjaar. Van 2012 verwacht ik nauwelijks meer. Ik zal er niet omheen draaien: een weblog bijhouden is een dure investering. Wekelijks besteed ik heel wat uurtjes om artikelen te bedenken en te schrijven. Dat doe ik omdat ik het leuk vind. Helaas heb ik bijna nooit het gevoel dat iemand de schrijfsels, waar ik veel tijd en energie in heb gestoken, ook leest. Ik heb dan ook niet het idee dat de investeringen me iets opleveren.

Daarnaast ken ik niemand die nu nog een weblog bijhoudt. Webloggen zijn bij uitstek geschikt om persoonlijke belevenissen op een geestige manier weer te geven. Of het nou een gebrek aan tijd was, een gebrek aan inspiratie, of een writer's block, één voor één ging het licht uit bij de "vriendenweblogs". Zelfs Trolshol is nu al bijna een jaar "dood". Misschien is het verdwijnen van privéwebloggen een teken van de verindividualisering van de samenleving. Misschien hoort het wel gewoon bij het opgroeien. In ieder geval mis ik de persoonlijke verhalen wel. Ik vind het nu verdomd stil op internet.

Ik kan ook niet voorbij aan de weblogmigratie die in augustus plaatsvond. Het zou een kleine operatie worden, maar uiteindelijk duurde het drie maanden voordat ik al m'n artikelen weer had. Van een hoop afbeeldingen ontbreekt nog steeds ieder spoor, de afspeelbare schaakpartijen zijn nog steeds weg en de vele "interne" links in artikelen zijn waardeloos geworden. Tel daarbij op dat de web(-)log er niet meer uitziet en dat mijn computer zich er keer op keer op stukbijt, en je snapt wel dat ik erop ben uitgekeken.

Nee, 2012 wordt mijn afscheidstournee als weblogbijhouder. Het is jammer dat het zo moest lopen, maar na meer dan vijf jaar is het wel weer genoeg geweest. Ik hoop de vrijgekomen tijd op een zinnige(re) manier te kunnen besteden, bijvoorbeeld aan wat extra schaakstudie. Ironisch, want de afgelopen jaren ben ik juist het contact met de schaakwereld kwijtgeraakt. In ieder geval is het weer hoog tijd om te stoppen met dit artikel, anders wordt het veel te lang. Gelukkig 2012 nog, ook al is het tegendeel waarschijnlijker.

2 opmerkingen:

  1. Bijzonder jammer dit te moeten lezen, maar ik kan goed begrijpen dat je je niet meer echt genodigd ziet tot het voortzetten van de traditie die je hebt opgebouwd. Je moet in ieder geval weten dat ik het de jaren dat ik je blog gevolgd heb met interesse veel van de artikelen die je schreef gelezen heb.

    Helaas ben ik ook niet de grootste kenner van alle velden die je beschreef, en vind ik het soms lastig een passende reactie te schrijven bij een artikel dat je met veel moeite hebt samengesteld. Ik ben in ieder geval blij dat ik de blogs heb mogen meepakken voor zolang het duurde. Groot respect dat je het hebt klaargespeeld zoveel inspiratie steeds weer te vinden om blogs te schrijven, die ook steeds weer vernieuwend waren.

    Ik heb het zelf geprobeerd een keer, een blog bijhouden, maar dat is iets dat ik niet snel weer zal gaan doen, aangezien het gewoon veel werk is, en ik me dan ook afvraag of mensen er echt op zitten te wachten. Ik denk iig dat jij wel hebt bewezen dat mensen er wel op zitten te wachten. Ik zal ze iig missen, de blogs die ik elke week voorbij heb zien komen.

    Ik hoop dat je via de facebook-artikel optie niet schroomt af en toe toch nog een beschouwend berichtje te plaatsen, als je daartoe enige aanleiding denkt te zien.

    Was getekend: Rvv.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan wel mededelen dat ik niet meteen ga nokken en misschien ook niet volledig. De meesterklassewedstrijden moeten ook verslagen worden! ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: