09-10-2011

Fattle op topsnelheid naar het kampioenschap

Op 11 september werd de GP van Italië verreden. Hierbij alsnog het verslag van deze race!

Het zou niet gemakkelijk worden voor het team van Red Bull. Het team presteert traditioneel zwak op het hogesnelheidscircuit van Monza. De concurrentie maakte zich op om Fattle nog één keer dit seizoen te verslaan, om de titelstrijd nog een beetje spannend te houden. Het liep anders. Fattle won gemakkelijk, terwijl teamgenoot Webber zichzelf voor schut zette. Button pakte een zwaarbevochten tweede plaats, voor Alonso.

In 2008 presteerde Fattle het onmogelijke door in een Toro Rosso de GP van Italië te winnen. In de stromende regen gaf hij de titelkandidaten het nakijken. Vreemd genoeg lukte het het machtige team van Red Bull niet om die prestatie te evenaren. Een tekort aan topsnelheid was de oorzaak voor hun magere prestaties in 2009 en 2010. De Red Bull is namelijk ontworpen om veel neerwaartse kracht op te wekken, maar dat gaat ten koste van extra luchtweerstand. Monza is waarschijnlijk het enige circuit op de huidige formule 1-kalender waar de Red Bull niet in het voordeel is ten opzichte van hun directe concurrenten. Van Ferrari, dat een thuis-GP reed, kon het nodige worden verwacht, maar de Italianen hebben dit seizoen al zo goed als opgegeven. Meer gevaar kwam van McLaren, dat door Red Bull al tot favoriet werd gebombardeerd.

Kwalificatie
In de kwalificatie blijkt het inderdaad een gevecht te worden tussen de McLarens en Fattle. De Ferrari’s komen veel tekort en Webber is nergens. Zoals altijd rijdt Fattle weer een perfecte kwalificatieronde, in tegenstelling tot zijn concurrenten. Ondanks wat overstuur en een lage topsnelheid blijft hij de McLarens van Luis en Button ruim voor. Alonso is nog vierde, voor Webber en teamgenootje Massa, die de afgelopen races juist sneller was in de kwalificatie. Petjerov is knap zevende, voor de Mercedessen en teamgenootje Senna, die in de laatste kwalificatiesessie zelfs geen rondje rijdt om banden te sparen. Dit tot grote frustratie van Pirelli.

Race
Net als voor zijn thuisrace in Spanje in het begin van het seizoen, staat Alonso vierde. Voor hem staan weer drie “slow starters” en hij ruikt zijn kans schoon: door het gras vliegt hij voorbij de McLarens en Fattle, om zodoende als eerste de eerste bocht in te duiken, net als in Spanje. Briljant gedaan van de Spanjaard. Het zou in ieder geval betekenen dat het geen walk-over zou worden voor Fattle, die door zijn lage topsnelheid kwetsbaar was in de directe gevechten.

Voordat Fattle zich daar zorgen om hoeft te maken, wordt de race echter al geneutraliseerd. In de eerste bocht gaat het achter in het veld volledig mis als Liuzzi met een wiel op het gras rijdt en de auto bij het remmen verliest. Onbestuurbaar glijdt de bolide als een bowlingbal naar de eerste chicane, waar de ongelukkige Petjerov en Rosberg rijden. Zij worden vol in de flank aangereden en kunnen meteen uitstappen. Barrichello is op dat moment ingesloten door de wrakken en kan pas weer verder als de wrakken zijn weggesleept. Het ongeval zorgt in ieder geval voor een safetycarperiode.

Concentratie
Na drie langzame ronden wordt het veld weer vrijgelaten. Fattle zit meteen op de staart van Alonso. Achter hem let Luis niet op en wordt door Shoeface ingehaald. De Duitser rijdt een opmerkelijk goede race. Opmerkelijk, want de race wordt precies tien jaar na de 11-septemberaanslagen verreden. Destijds was Shoeface helemaal van de kook en reed hij een baggerrace in zijn Ferrari met een zwarte neus. Ditmaal profiteert hij van de hoge topsnelheid van zijn Mercedes om een nauwelijks te slechten horde te worden voor zijn achtervolgers.

Vooraan gaat Fattle met een gedurfde manoeuvre buitenom voorbij Alonso. Bij het uitaccelereren van de eerste chicane is hij beduidend sneller dan de Ferrari. Met twee wielen op het gras houdt hij het gas erop en pakt de koppositie. Wie durft er nog te beweren dat Fattle niet kan inhalen? Ironisch genoeg kan Luis, die bekendstaat om zijn talent voor inhalen, dat niet na-apen. Een met hand en tand verdedigende Shoeface blijft hem voor.

Achter Luis rijden Massa en Webber. Net als zijn teamgenootje probeert Webber de Ferrari te passeren. In de eerste chicane knalt hij er echter bovenop. Massa gaat achterstevoren en Webber verspeelt zijn voorvleugel. In zijn haast de auto naar de pits terug te brengen, remt hij veel te laat voor de laatste bocht en crasht. Het was een passend einde van een slecht weekend. Het was tevens de eerste uitvalbeurt van een Red Bull-rijder van dit seizoen. Kortom: Webber had veel uit te leggen.

Wie houdt Fattle tegen?
Door het ongeval komt Button, die een krankzinnig slechte start heeft gemaakt, weer terug op de vijfde plaats. Vooraan is Fattle bij Alonso weggereden. Alonso loopt op zijn beurt mondjesmaat uit op de vechtersbazen Shoeface en Luis. Button zit daar weer een eindje achter, maar hij loopt wel in. Het was duidelijk dat als de McLarens Fattle nog wilden bedreigen, ze snel voorbij Shoeface moesten zien te komen.

Hoe hoog Shoeface’ topsnelheid is, blijkt wel als Luis er zelfs in de slipstream en met behulp van het DRS-systeem niet voorbijkomt. Wel moet Shoeface al zijn trucs uit de kast halen om zijn jongere rivaal achter zich te houden. Toch is het leuk: eindelijk een gevecht tussen de man die in 2006 zijn afscheid aankondigde en de man die in 2007 zijn debuut maakte. Eén keer slaagt Luis erin de Duitser in te halen, maar op het volgende rechte stuk is hij kansloos op de tegenaanval. Een paar ronden later zitten beide McLarens in het kielzog van de Mercedes. Shoeface duwt Luis op het gras. Die “move” wordt uiteindelijk zijn ondergang: Button profiteert en passeert zijn teammaat. Bijna direct erna vliegt hij Shoeface aan het eind van een recht stuk buitenom voorbij. Waarom lukte hem dat wel? Buttons topsnelheid was wat hoger dan die van Luis.

Shoeface gaat direct naar de pits, klagend over versleten achterbanden. Button stopt een ronde later en blijft de Duitser voor. Luis slaagt daar niet in. Hij moet dus nog steeds voorbij de Mercedes zien te komen. Alonso stopt even later ook en Fattle besluit dat ook te doen. Hij rijdt controlerend. Massa rijdt wat langer door, maar na zijn stop is de volgorde vooraan weer hetzelfde.

Dat de McLarens snel zijn, blijkt ook nu weer. Luis weet zich na veel moeite voorbij Shoeface te knokken, terwijl Button inloopt op Alonso. Hij houdt zich rustig en wacht op de tweede serie pitstops. De verplichte overstap op de harde band is in het voordeel voor de McLaren-coureur. Kort na de pitstops gaat Button Alonso eenvoudig voorbij, waardoor hij de tweede plaats veiligstelt.

Vooraan consolideert Fattle een voorsprong van zo’n vijftien seconden. Zonder enige tegenstand wint hij de Italiaanse GP. Button wordt tweede en Alonso moet zich in de laatste ronde Luis van het lijf houden. Shoeface pakt een vijfde plaats, wat het maximale resultaat voor hem was, gezien zijn snelheid. Massa wordt zesde. Alguersuari pakt weer een zevende plaats na een beroerde kwalificatie, voor Die Resta, Senna en zijn beter gekwalificeerde teamgenootje Bümi.

WK-stand
Door de resultaten kan Fattle over twee weken al kampioen worden. Alonso rukte op naar een tweede plaats in het kampioenschap, ten koste van Webber. Wel kijkt hij tegen een achterstand van ruim honderd punten aan. Zelfs op de circuits die de Red Bull niet zouden moeten liggen, is Fattle een klasse apart. Eén troost: in 2012 kan het alleen nog maar spannender worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heeft u vragen en/of toevoegingen, laat dan hier een reactie achter: